Kom i gang: lage og publisere beskrivelser

I denne guiden vil du lære

  • om hvilke tilganger du trenger,
  • hvordan lage beskrivelser, og
  • hvordan publisere beskrivelsene til data.norge.no.

Det er to måter du kan lage og publisere databeskrivelser:

  1. Du lager beskrivelsen i korrekt format selv og registrerer et høsteendepunkt data.norge.no kan høste beskrivelsen fra.
  2. Du bruker Data.norge.no sin registreringsløsning for å registrere og publisere beskrivelser.

Forarbeid: Rammeverk for informasjonsforvaltning og Orden i eget hus

Uavhengig av hvilke metode du går for bør virksomheten få oversikt over hvilke data den sitter på. Digdir har laget en egen veileder, Orden i eget hus, for hvordan få til dette.

Lag og publiser gjerne beskrivelser til Data.norge.no gradvis, samtidig som dere holder på med Orden i eget hus-arbeidet. Dere trenger ikke å ha oversikt over all dataen eller fullføre alle trinnene i veilederen før dere publiserer beskrivelsene.

Tilganger og bruksvilkår

Før du kan registrere beskrivelser eller registrere endepunkt data.norge.no skal høste fra:

  • må du logge inn med ID-porten (sikkerhetsnivå 3),
  • må du ha riktig rettighet eller rolle i Altinn, og
  • må virksomheten ha godkjent bruksvilkårene. Dette gjøres første gang virksomheten tar løsningen i bruk.

1. Høste fra eget endepunkt

Om du ønsker å forvalte beskrivelsene selv, må du lage dem og tilgjengeliggjøre dem.

Neste steg i veiledningen viser hvordan du lager beskrivelser.

Lenger frem i veiledningen får du informasjon om Hvordan registrere endepunkt for høsting

2. Registreringsløsning på data.norge.no

Data.norge.no tilbyr en skjemaløsning for å lage beskrivelser av datasett, datatjenester, begrep og tjenester. Informasjonsmodeller og hendelser kan foreløpig ikke beskrives i denne løsningen.

Når du bør velge hvilken fremgangsmåte?

Dette fins det ikke et endelig svar på, men vi kan gi noen grunner til å velge det ene fremfor det andre. Dere kan også velge ulike løsninger for ulike de ressurstypene dere skal beskrive.

Grunner til å lage og forvalte beskrivelsene selv:

  • Beskrivelsen kan forvaltes nærmere der selve dataen befinner seg, noe som senker terskelen for å holde den oppdatert og korrekt.
  • Virksomheten er stor og forvaltningen av beskrivelsene er delegert til flere enkelt-team eller enkeltpersoner.
  • Generering av beskrivelsene er del av et automatisert løp.
  • Det er mange som gjør hyppige endringer på beskrivelsene.
  • Beskrivelsene skal tilgjengeliggjøres for flere og ikke bare publiseres til Data.norge.no.
  • Dere trenger å bruke felter i spesifikasjonene som ikke er støttet i registreringsløsningen.

Grunner til å velge registreringsløsningen:

  • Virksomheten er liten og sitter på lite data.
  • Virksomheten har ikke anledning til å sette opp endepunkt Data.norge.no kan høste fra.
  • De ansvarlige i virksomheten ønsker en lavterskel måte å lage beskrivelser uten å sette seg inn i RDF.
  • Dere trenger ikke å beskrive flere felter enn de som er støttet i registreringsløsningen.

Neste steg: lage beskrivelser

Gå til

for å komme i gang med å lage beskrivelser.